Avant Art Festival pierwsza edycja w Lublinie Redakcja, 30 sierpnia, 202430 sierpnia, 2024 PIERWSZA EDYCJA AVANT ART W LUBLINIE LUBLIN, 3-5 października 2024 Wydarzenie fb: https://www.facebook.com/events/3349805531994564 Strona festiwalu: https://avantart.pl Avant Art Festival – międzynarodowy festiwal muzyczny odbywa się nieprzerwanie od 2008 roku i po raz siedemnasty zagości we Wrocławiu, a po raz ósmy w Warszawie. W tym roku odbędzie się pierwsza edycja w Lublinie. Pierwsza edycja Avant Art Festival w Lublinie to kolejne tegoroczne ogłoszenie. Po pierwszej edycji w Wałbrzychu (i wydarzeniach specjalnych w Legnicy) w lipcu, ogłoszeniu programu edycji we Wrocławiu i w Warszawie (w ramach tego ostatniego także wydarzenie specjalnie – w kooperacji z festiwalem Warszawska Jesień) Avant Art odkrywa kolejne karty. Do Lublina, na Avant Art Festival zaprasza Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA oraz Avant Art. “Od kilku lat Avant Art pojawia się w mniej lub bardziej nietypowych miejscach na mapie Polski. W ubiegłym roku był to Poznań, latem tego roku festiwal pojawił się w Wałbrzychu i Legnicy, natomiast w październiku Avant Art Festival po raz pierwszy zagości w Lublinie! Po sukcesie międzynarodowego projektu In Between Norway & Poland / Culture realizowanego przez fundację Avant Art i OMIT Rozdroża w 2022 roku, zdecydowaliśmy się na wspólną trzydniową i jednocześnie niezwykle bogatą i bezkompromisową muzycznie edycję Avantu w współorganizacji z Rozdrożami.” o pierwszej edycji Avant Art w Lublinie mówi Kostas Georgakopulos, dyrektor festiwalu. Na pierwszej edycji Avant Art Festival w Lublinie wystąpią m.in. Mabe Fratti, Mopcut czy mistrz japońskiej muzyki eksperymentalnej Keiji Haino. Edycja lubelska odbędzie się w dniach 3-5 października, w programie: Keiji Haino (JP) PÖ (FR/GHANA) BIG|BRAVE (CA) Mopcat (AT/USA/FR) Rey Sapienz (CD) DEAF KIDS (BR) Mabe Fratti (GT/MX) TEST (BR) Wkrótce zostaną ogłoszenie reprezentanci polskiej sceny muzycznej.Sprzedaż karnetów oraz biletów na pojedyncze wydarzenia pod koniec sierpnia. Organizatorzy: Fundacja Avant Art oraz Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA Dyrektor festiwalu Kostas Georgakopulos Dyrektor artystyczny Grzegorz Paluch Siedemnasta edycja Avant Art Festival we Wrocławiu odbędzie się w dniach 17 – 21 września 2024 r.Wydarzenie fb: https://www.facebook.com/events/1166983517884137 Karnety: https://goout.net/pl/bilety/avant-art-festival-wroclaw-2024/tjxy/ Ósma edycja Avant Art Festival w Warszawie odbędzie się w dniach 25 – 29 września 2024 r.Wydarzenie fb: https://www.facebook.com/events/935664018329032/ Karnety: https://goout.net/pl/bilety/avant-art-warszawa-2024/ujxy/ Opisy poszczególnych projektów: BIG|BRAVE (CA) BIG|BRAVE łączy elementy tradycyjnych technik folkowych z nowoczesną dekonstrukcją muzyki gitarowej. Wyróżniając się unikalnym składem instrumentalnym — dwoma gitarami i perkusją, bez użycia basu — ich muzyka muzyka opisywana jest jako “masywny minimalizm”, gdzie gain, feedback i amplituda są kluczowymi elementami. Inspiracje czerpią z zespołów takich jak Swans, Fire! Orchestra, Godspeed You! Black Emperor oraz z twórczości H. M. Góreckiego i Arvo Pärta. https://linktr.ee/bigbrave DEAFKIDS (BR) Kolejna awangardowa punkowa ekipa, której brzmienie niełatwo poddaje się definicji. Jednak trudno nie wpadać w definicyjny frazes, kiedy brazylijskie trio eksperymentując z formą łączy: surowość punka, sekwencyjność metalu, hipnotyczny wokal z transowymi polirytmiami, czy pulsacyjne i niepokojące dźwięki elektroniczne. Muzyka DEAFKIDS czerpie z bogatej tradycji międzykulturowego społeczeństwa brazylijskiego, zarówno w wymiarze muzycznym, jak i politycznym. Warstwa perkusyjna zespołu podlega wpływom takich gatunków jak Samba, Lundu, Frevo, Pagode, Forró, Baião czy Carimbó. https://deafkidspunx.bandcamp.com https://www.instagram.com/deaf_kids Keiji Haino (JP) Urodziny w 1952 roku w Chiba w Japonii czarnoksiężnik muzycznej awangardy, posiada sławę o niemal legendarnym charakterze. Tworzy na przemian projekty solowe i zespołowe, łącząc rock, noise, muzykę improwizowaną i drone. Spektrum artystycznej ekspresji Japończyka jest wyjątkowo rozległe: od prostego bluesa, przez równie ostre, co szeptane formy wokalne, noizowe podkłady po muzykę inspirowaną średniowieczną muzykę europejską; cierniste i wyraźne figury gitarowe, powtarzają się i rozciągają niczym w transie, przecinając posępne motywy i nadmiar koncertowego dymu. Występy „krzyczącego Japończyka” są performansami o wizualności silnie nawiązującej do estetyki surrealistycznej. https://www.instagram.com/keijihaino_official http://fushitsusha.com/ Mabe Fratti (GT/MX) Artystka solowa pochodząca z Gwatemali, obecnie rezydująca w Meksyku. Klasycznie wykształcona wiolonczelistka, zyskała uznanie dzięki unikalnemu stylowi, który łączy elementy eksperymentalnej elektroniki, popu i jazzu. Jej muzyka czerpie inspiracje z różnorodnych źródeł, w tym z twórczości Györgya Ligetiego i Jacqueline du Pré. https://www.instagram.com/mabefs https://www.moma.org/calendar/events/9809 PÖ (FR/GHANA) Francusko-ghańska artystka, która jest aktorką, producentką muzyczną, wokalistką oraz DJ-ką, od lat związana z ekipą Nyege Nyege i Hakuna Kulala — labeli znanych z promocji afrykańskich artystów oraz klubowych eksploracji wschodnioafrykańskiego i kongijskiego elektronicznego podziemia. Artystka nawiązuje do wielu afrykańskich tradycji wokalnych, z gardłowym, surowym głosem jako dominującym elementem wykonania. Komponuje pejzaże dźwiękowe głównie za pomocą głosu, zestawiając post-punkowe brzmienia z szybkim rapem, metalicznym industrialem czy przesterowanym basem. Istotnym punktem odniesienia w jej twórczości jest zarówno zachodnioafrykański pop i śpiew, jak i DIY noise oraz eksperymentalna elektronika. https://hakunakulala.bandcamp.com/album/cociage Rey Sapienz (CD) Pochodzi z Nord Kivu w Demokratycznej Republice Konga, gdzie już jako dziecko zaczął rapować i występować przy kongijskiej muzyce soukous. Obecnie jest rezydentem i producentem w siedzibie Nyege Nyege w Ugandzie, a także menedżerem tego labelu. Rey Sapienz rozwinął unikalne podejście do popularnych kongijskich stylów tanecznych soukous i kalindula, łącząc je z mrocznym, napędzającym techno, żywymi rytmami dancehall i syntezatorami, tworząc unikalny gatunek, który nazywa “Congo techno”. Rapując psychodeliczne wokale na tle mrocznych beatów, stał się jedną z gwiazd sceny muzycznej. https://www.instagram.com/rey_sapienz TEST (BR) Zespół z São Paulo został założony w 2011 roku przez João Kombi (wokal, gitara) i Thiago Barata (perkusja). Muzyka TEST ewoluowała od klasycznego deathgrindu do bardziej eksperymentalnych form metalu, łącząc surowość grindcore’u z elementami punku. Obecnie zespół znany jest ze swojej spontaniczności i otwartości na różnorodne inspiracje, co znajduje odzwierciedlenie w ich wielu nietypowych projektach. https://testgrind.bandcamp.com https://testdeath.com.br https://www.instagram.com/test_death MOPCUT (USA/FRA/AUT) Trio składające się z Audrey Chen (wokal i analogowe syntezatory), Juliena Despreza (gitara elektryczna) oraz Lukasa Königa (perkusja i syntezatory). Muzyka MOPCUT oscyluje między brutalnym, chaotycznym hałasem a momentami minimalistycznej introspekcji, co tworzy kontrastujące, dynamiczne kompozycje. Elektroniczne bitwy, improwizowane dźwięki i intensywne wokale tworzą unikalną, potężną atmosferę, która wciąga słuchacza w immersyjne doświadczenie dźwiękowe. https://ventil-records.bandcamp.com/album/jitter Festiwal Inne Rock / Metal